avatar
Kayıtlı Kullanıcılar
Kayıt Dışı Kullanıcılar
Kayıt ol


Hoşgeldiniz!
Forumun tüm özelliklerinden faydalanabilmeniz için sadece 30 saniyenizi ayırarak ücretsiz üye olabilir ve sitemizin tüm özelliklerinden sınırsız yararlanabilirsiniz.
Hemen Üye Olmak İçin Tıklayın.

kapat
Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hz. Adem Aleyhisselam
#1
HAZRET-İ ADEM ALEYHİSSELAM

Yerzünün İlk Sahipleri

İnsanin yaratilmasindan cok, ama pek cok zaman evvel yeryüzünde hayat baslamistir. Cinler,(İbn Kesir tefsiri, I, 70; Said Nursi, İsaratu´l-İ´caz, s. 250.)hayvanlar ve bitkiler, insandan önce yaratilmis ve yeryüzünde yerlestirilmis olan varliklardir.


Cinlerin vazifesi, yeryüzünü imar etmek, diger varliklardan sorumlu olmak ve onlara ev sahipligi yapmaktir. Yani insandan önce, arzin halifesi olma görevi cinlere aitti.


Cenab-i Hak, onlari da “kendisini tanimalari, ibadet ve taatta bulunmalari icin”yaratmisti(Zariyat Suresi, 56.)


fakat cinler, kendilerinden beklenen bu vazifelerin tam aksine hareket ettiler. Yer yüzünde imar edip senlendirmek yerine, orada fesat ve isyan cikardilar. Birbirlerini öldürerek zulüm yaptilar. Allah´a kulluk vazifesinden yüz cevirdiler. Bu fesat ve isyanda o kadar ileri gittiler ki, nihayet yaptiklari kötülükler, iyiliklerini kat kat gecti. Bunun üzerine yeryüzünün sahipligi makamindan azledildiler.(İbn Kesir tefsiri, I, 70; Said Nursi, İsaratu´l-İ´caz, s. 250.)

Cenab-i Hak, onlarin yerine, yeryüzünü imar edip idare edecek yeni bir mahluik yaratmayi murad etmisti.


İste yaratilacak olan bu yeni mahluk, insan nesli idi.

Yeryüzünün Halifesi

İnsanoglunun ilk babasi, Hz. Adem´dir. Cenab-i Hak, ilk insan olaerak onu yaratmis; daha sonra da esi Hz. Hava´yi yararak, insan neslinin bu iki aslindan, sair insanlari cogalmistir.


Hz. Adem´i daha yaratmadan evvel, Allah Teala, meleklerine söyle emir vermisti:


Ben camurdan bir beser yaratacagim.”(Sad Suresi, 71.)


Yeryüzünde emirlerimi yerine getirip varliklar üzerinde tasarrufta bullunacak bir halife yaratacagim”(Bakara Suresi, 30.)


Melekler, Allah´in bu emri üzerine önce sasirdilar. Cünkü yeryüzü cinlerin elinden alindiktan sonra kendilerine mesken ve yurt edilecegini zannediyorlardi. Zira cinler, fesat cikardiklari icin yeryüzünün hakimiyetini ellerinden kacirmislardi. Melekler ise, gece-gündüz ibadet ve itaat icindeydiler. Şu durumda yeryüzünün senlendirilmesine en layik olarak, onlar görünüyordu.

Fakat Cenab-i Hak, hepsinin tahminlaerinin aksine, yeni bir mahluk yaratip, yeryüzünde onu halife yapmak istiyor; üstelik bütün meleklere de ona secde etmelerini emrediyordu. Demek yaratilacak olan bu mahluk, kendilerinden daha üstün bir firatta ve mahiyette olacakti. Fakat bu nasil olabilirdi? Gece-gündüz her an ibadet ve taata kusur etmedikleri halde, yeni yaratilan bu mahlukun kendilerinden üstün tarafi ne idi? Kaldi ki onlar, yaratilacak olan insanin, yeryüzünde cinlerden daha fazla fesat cikarip kan dökecegini de anlamislardi. Şu halde insanoglunun yeryüzünde halife yapilmasinin hikmeti ne olabilirdi? İste bu husus, meleklerin son derece meraklarina gitmisti. Bunun hikmetini ögrenmek icin, söyle sordular:

Yeryüzünde fesat cikarip kan dökecek birisini mi yaratacaksin? Halbuki biz Seni hamd ile teshib eder, Seni her türlü noksandan yüce tutariz.”(Bakara Sures, 30.)


Meleklerin bu suallerinde, asla Allah´a karsi bir itiratz manasi olmadigi gibi, bu isin hikmet ve hayir icabi olduguna dair, herhangi bir süphe ve tereddüt manasi da yoktu. Maksadlari Hz. Adem´i ve zürriyetini tahkir ve giybet etmek de degildi. Belki, yeryüzünde fesat cikaracak bir yaratigin oraya halife yapilmasindaki mana ve hikmeti ögrenmek istiyorlardi.


İste soru sormalarina sebeb olan nokta bu idi.(Huseyin Cisri, a.g.e., s. 581.)

Gizli Hikmet

Meleklerin bu suallerini, Cenab-i Hak, “Sizin bilmediginizi ben biliyorum. Hadiselerin hikmetleri, sizin göreceklerinizle sinirli degildir. Benim insanlari yaratmamda öyle bir hikmetim vardir ki, o hikmet onlarin isleyecekleri bütün fesat ve serlere üstün gelecektir”diyerek cevaplandirdi.(Bakara Suresi, 30; Said Nursi, İsaratu´l-İ´caz, s. 249.)

Demek ki, insanin yaratilisi hususunda meleklerin bilmedikleri gizli bir hikmet vardi. Meleklerin arza halife kilinmaya mani olarak ileri sürdükleri insani ser ve fesatlar, o hikmetin yaninda cüz´i ve ehemmiyetsiz kaliyordu.

 Meleklerin Haberdar Edilme Hikmeti

Cenab-i Hakkin müsavere sekilinde melaike ile yaptigi bu karsilikli konusma, ileride meleklerin insanoglu ile fazla irtibat ve alakalarinin bulunacagina isaret etmektedir. Ve nitekim de öyle olmustur. Meleklerin bir kismi insanlari korumakta, diger bir kismi amellerini kaydetmekte, bazilari da kullarin kalplerine hayirli seyleri ilham etmekte, onlar icin istigfar ve duada bulunmaktadirlar. İste bunlar gibi insanlarla münasebeti olan bir cok melek nev´i vardir.(Said Nursi, a.g.e., s. 249.)
(Peygamberler Tarihi, Sf. 59-61/Bünyamin Ates)

ADEM (.a.s.)

İlk insan, ilk peygamber, insaligin babasi, Allahu Teala Hz. Adem´i topraktan (turab´tan) yaratti. (Hud, 11/61; Taha, 20/55; Nuh, 71/18)Yüce Allah yeyüzünde bir halife yaratacagini meleklerine bildirdigi zaman; ilim, irade ve kudret sifatlariyla donatacagi bu varligin yeryüzüne uygum saglamasi icin maddesinin de yeryüzü elementlertinden olmasini dilemistir:

Sizi (asliniz Adem´i) topraktan yaratmis olmasi onun ayetlerindendir. Sonra siz (her tarafa) yayilir bir beser oldunuz.”(er-Rum, 30/20)

Allahu Teala Hz. Adem´i yaratirken maddesi olan topragi cesitli hal ve safhalardan gecirmistir:
1.Turab safhasindan sonra “Tin” safhasi:
Tin: Topragin su ile karisimidir ki, buna camur ve balcik denilir. Bu safha insan ferdinin ilk tesekkül ettirilmege baslandigi merhaledir.:
O (Allah) her seyi güzel yaratan ve insani baslangicta camurdan yaratandir.”(es-Secde, 32/7)
Hayat kaidesinin candan sonra iki temel unsuru su ve topraktir.
Allah her canliyi sudan yaratti. İste bunlardan kimi karni üzerinde yürüyor, kimi iki ayagi üstünde yürüyor, kimi de dört ayagi üzerinde yürüyor. Allah ne dilerse yaratir. Cünkü Allah her seye hakkiyla kadirdir.”(en-Nur, 24/45) ”O (Allah) sudan bir beser (insan) yaratip da onu soy-sop yapandir. Rabbin her seye kadirdir.”(el-Furkan, 25/54

Yeryüzünün 3/4´ü su ile kaplidir. İnsan vucudunun da % 75´i sudur. Demek ki dünyadaki bu düzen aynen insana da intikal ettirilmistir. Yine Cenab-i Allah Kur´an-i Kerim´de söyle buyurur: “And olsun biz insani (Adem´i) camurdan süzülmüs bir hulasadan yarattik.”(el-Mu´minun, 23/12) İste ilk insan, yaratilisinin mertebelerinde, önce böyle bir camurdan siyrilip cikarilmis, sonra hulasadan (bir soydan) yaratilmistir.(Elmalili Hamdi Yazir, Hak Dini Kur´an Dili, V, 3056-3059, 3431-3432)

2.Tin-i lazib: Civik ve yapiskan camur demektir. Topragin su ile karistirilip camur olmasindan sonra, üzerinden gecen merhalelerden birisi de “Tin-i lazib” yani yapiskan ve civik camur safhasidir. Cenab-i Allah bu süzülmüs camuru civik ve yapiskan bir hale getirdi. “Biz onlari (asillari olan Adem´i) bir civik ve yapiskan camurdan yarattik.”(es-Saffat, 37/11)

3.Hame-i Mesnun: Sonra civik ve yapiskan camur hame-i mesnun haline getirildi. Hame-i mesnun, suretlenmis, sekil verilmis, degismis ve kokmus bir haldeki balcik demektir.””And olsun, biz insani kuru bir camurdan, suretlenmis ve degismis bir camurdan yarattik.”(el-Hicr, 15/26-28)

Böylece Allahu Teala Adem (a.s.)´i topraktan yaratmaya basliyor. Bunu da su ile karistirarak Tin-i lazib yapiyor. Sonra bunu da degisiklige ugratarak kokmus ve sekillenmis hame (balcik) haline getiriyor.

4.Salsal: Kuru camur demektir. Cenab-i Allah kokmus ve suretlenmis camuru da kurutarak “fahhar” (kiremit, saksi, cömlek) gibikuru camurdan yaratmistir.”(er-Rahman, 55/14, ilgili ayet icin bk. Hazin; Elmalili Hamdi Yazir, a.g.e., VIII, 4669)(Şamil İslam Ansiklopedisi Ct. 1. Sf. 35.36/Heyet)

Hz. Adem´inYaratilisi

Kur´an´da insanin yaratilisindan bahseden ayetlerin hepsi de, insanligin ilk babasi olan Hz. Adem´in, toprak unsurundan, müstakil bir nev´ olarak yaratildigini ifade etmektedir. Hadis-i serifin beyanina göre, bu yaratilis Cuma günü olmustur.(Muslim, Şerh-i Nevevi, IV, 141.)

Bir ayet-i kerimede ise, insanin bizzat Allah´in kudret eliyle yaratilmis oldugu ifade edilmistir.(Sad Suresi, 75.)

Bu ifade, onun diger varliklardan, nevilerden farkli ve üstün bir sekilde yaratildigina acikca delalet etmektedir.(Huseyin Cisri, a.g.e., s. 202; ayrica bk. Ebu´s-Suud tefsiri, Sad Suresi, 75. ayet.)

Şu halde insan, müstakil bir nev´ olarak yaratilmis; Darvincilerin iddia ettikleri gibi, baska bir canli türünün gelisip tekamül etmesi sonucu vucuda gelmemistir.

Kur´an´da Hz. Adem´in yaratilisi ile ilgili olarak zikredilen ayetlerde, Allah´in Hz. Adem´i bir anda mi, yoksa tedricen, yani yavas yavas mi yaratmis oldugu hususunda sarih bir beyan yoktur. Ama bazi hadislerden, Hz. Adem´in yaradilisinin bir anda olmayip, tedricen oldugu ve Allah bazi hadislerden, Hz. Adem´i sekillendirdigi camurun üzerinden uzun zaman gectigi anlasilmaktadir. Aslinda Allah, her iki sekilde de yaratmaya kadirdir. Kudretine göre, bu iki sekil yaratilis arasinda hic bir fark yoktur.

Akla söyle bir sual gelebilir. Neden Cenab-i Hak, ilk insanin maddi yapisini dogrudan dogruya hicten var etmemis de, toprak unsurunun mezc ve terkibinden yaratmistir?

Cenab-i Hak, Kadir-i Zulcelaldir. Bütün varliklari bir anda yok etmege muktedir oldugu gibi, “Kun” emriyle bütün hepsini bir anda hicten ve yoktan yaratmaya da kadirdir. Bununla beraber O, bu yaratici kudretini kainatta iki sekilde tezahur ettirmektedir.

Biri, ihtira´ve ibtisa´iledir. Yani bazi varliklari hicten, yoktan vucuda getirir. Ve ona lazim olan her seyi de hicten yaratip, onun eline verir.

Digeri, insa´ile, sanat iledir. Yani hikmetinin kemalini ve bir cok isimlerinin cilvelerini göstermek gibi cok ince hikmetler icin, kainatin unsurlarindan bir kisim varliklari yaratir. Emrine tabi olan zerreleri ve maddeleri rezzakiyet kanunuyla onlara gönderir ve onlarda calistirir.(Said Nursi, Lem´alar, s. 183.)

Hz. Adem´in bir anda vucuda getirilmeyip, topraktan yaratilmasi da, bu ikinci kisim yaratilisa girmektedir.(Peygamberler Tarifi, Sf. 61-62/Bünyamin Ates)

Hz. Adem´e Ruh Verilmesi

Cenab-i Allah Hz. Adem´i yaratirken, yukarida anlatildigi gibi maddesi olan camuru, cesitli mertebelerde degisiklige ugratarak, canin verilmesi ve ruhun nefhedilmesine müsaid bir hale getirdi. Nihayet sekil ve süretinin tesviyesini ve düzenlemesini tamamlayinca ona can vermis ve ruhundan üflemistir: “Rabbin o zaman meleklere demisti ki: ´Ben muhakkak camurdan bir insan yaratacagim. Artik onu düzenleyerek (hilkatini) tamamlayip ona da ruhumdan üfürdügüm zaman kendisi icin derhal (bana) secdeye kapanin. ´Bunun üzerine İblis´ten baska bütün melekler secde etmislerdi. O (İblis) büyüklük taslamis ve kafirlerden olmustu. Allah: ´Ey İblis ikui elimle (bizzat kudretimle) yarattigima secde etmekten seni alikoyan nedir? Kibirlenmek mi istedin? Yoksa yücelerden mi oldun?´ buyurdu. İblis dedi: ´Ben ondan hayirliyim. Beni atesten, onu ise camurdan yarattin.”(Sad, 38/71-76. ayrica bk. El-Araf, 7/12; el-Hicr, 15/29; es-Secde, 32/8-9)

Yaratilisi tamamlandiktan sonra Allahu Teala ona, haydi su meleklere git, selam ver ve onlarin selamini karslidiklarini dinle! Cünkü bu, hem senin, hem de zürriyetinin selamlasma örnegidir.

Bunun üzeine Hz. Adem meleklere: “Es-selamu aleykum” dedi. Onlar da: “Es-selamu aleyke ve rahmetulla” diye karsilik verdiler. Adem, insanlarin büyük atasi oldugu icin, Cennet´e giren her kisi, Adem´in bu güzel süretinde girecektir. Hz. Adem´in torunlari, onun güzeliginden birer parcasini kaybetmeye devam etti. Nihayet bu eksilis simdi (Hz. Muhammed zamaninda) sona erdi. (Buhari, Sahih, IV, 102, Halk-i Adem, 2; Tecrid-i Sarih Tercümesi, IX, 76, Hadis no: 1367)(Şamil İslam Ansiklopedisi Ct. 1. Sf. 36/Heyet)

Hz. Adem (A.s.)´in Vefati

Rivayet edildigine göre, Hz. Adem (A.s.) ölümünden önce on bir gün hasta yatmis ve oglu Şis (A.s.)´i yanina cagirip vasiyetini yapmis, onu yerine vasi tayin etmistir. Ayrica ondan, vasiyet yoluyla kendisine ögrettigi bilgileri Kabil ile onun evladindan gizli tutmasini istemistir, cünkü Adem (A.s.) bildiklerini yanliz Habil´e tahsis edip ögrettigi icin Kabil onu kiskanip öldürmüstü. Bunun üzerine Hz. Şis ve ogullari Hz. Adem´in emrine uyarak bu bilgileri gizli tuttular. Bundan dolayi Kabil ve evladi bu bilgilerden faydalanamadilar.(İbnu´l-Esir, El-Kamil Fit -Tarih Tercümesi Ct. 1. Sf. 43. 45/Abdullah Köse)
Ara
Paylaş Cevapla
Teşekkür Edenler:


Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
  HZ. EYYUB ALEYHİSSELAM ALI 0 2 10-06-2019, Saat: 21:47
Son Yorum: ALI
  HZ. YUSUF ALEYHİSSELAM ALI 0 5 10-06-2019, Saat: 21:40
Son Yorum: ALI
  HZ. YAKUB ALEYHİSSELAM ALI 0 6 10-06-2019, Saat: 21:33
Son Yorum: ALI
  HZ. İSHAK ALEYHİSSELAM ALI 0 5 10-06-2019, Saat: 21:26
Son Yorum: ALI
  HZ. İSMAİL ALEYHİSSELAM ALI 0 5 10-06-2019, Saat: 21:21
Son Yorum: ALI

Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 2 Ziyaretçi